Vlogs & Blogs


Yvonne van Druten

26-09-2016 11.30'

De Vreedzame powerpoint; een goede voorbereiding is het halve werk

Sinds 2013 ben ik binnen Wijk&co bezig met het onderwerp Vreedzaam. Zo ben ik betrokken bij de opleiding van de Wijkmediatoren, de Vreedzame Kinderraad, geef ik trainingen aan wijkbewoners en voorlichtingen Vreedzaam op de voorscholen binnen de wijk Overvecht.

Mijn collega Rabia is sinds kort officieel trainer ‘Vreedzaam’.  Het behalen van een certificaat betekent niet automatisch dat je alles kunt. De theorie toepassen in de praktijk is een ontwikkelpunt waar Rabia graag ondersteuning en feedback in zou willen. Door samen een voorlichting voor te bereiden kan Rabia  zich beter voorbereiden doordat zij hardop oefent en tips en tops krijgt om zichzelf  te verbeteren. Hierdoor staat zij steviger in haar schoenen wanneer zij haar voorlichting aan de groep geeft.

 

We beginnen met het inventariseren van het aantal deelnemers aan de voorlichting en waar de voorlichting wordt gegeven om zo alvast een grof beeld te krijgen van de context waarin de voorlichting gegeven wordt. Rabia vroeg aan mij wat ik allemaal meeneem tijdens een voorlichting. Eigenlijk zijn de Vreedzame wereldbol en de Kletskaarten* altijd middelen die ik inzet tijdens een voorlichting / training, dus dat geef ik Rabia ook mee.

We gaan nu goed kijken naar haar powerpoint, want een goede voorbereiding is het halve werk. Rabia begint met het oefenen van de tekst en stelt gelijk een paar vragen aan mij:

Hoe introduceer je de binnenkomer?

Welke plaatjes kan je het beste gebruiken?

Welke werkvormen gebruik je?

Hoe diep ga je op Vreedzaam modellen in?

 

Ook vraagt Rabia hoe je een leuke afsluiter kunt doen. Ik geef haar verschillende opties, maar stel dat het in deze context ‘Kletskaarten’ een leuke manier is om iets mee naar huis te geven aan de ouders die de voorlichting bijwonen. Samen besluiten we ook om een opsteker (een compliment) dat je geeft aan een mededeelnemer als afsluiting te doen.

Ik doe Rabia nog een keer voor hoe ik de voorlichting zou geven. Er komen bij Rabia een paar ‘oh ja’-momenten.  Ik vraag aan haar of ze zich een beetje zekerder voelt om de voorlichting te geven. Rabia zegt dat zij zich een stuk zekerder voelt en met een gerust hart de voorlichting gaat geven.

 

* Kaarten waar op de achterkant de blokken van de Vreedzame school worden uitgelegd, met vragen die ouders makkelijk zelf thuis kunnen toepassen zoals: het thema ‘We horen bij elkaar’. Op het kaartje staan vragen die de ouders thuis kunnen stelen aan de kinderen.