Blog


Rosa Balrak

14-08-2015 15.49'

Ik weet wat ik wil voor mijn buurt!

De kinderraad in de staatsliedenbuurt in Utrecht bestaat uit een groep van enthousiaste kinderen met allemaal hun eigen ambities en hun eigen kracht. Door te presenteren voor de klas zijn de kinderen uit verschillende klassen en basisscholen democratisch verkozen om deel uit te maken van de kinderraad staatslieden. Er wordt gestemd in de klassen. Uit deze stemming zijn 11 kinderen voort gekomen deze vormen samen de kinderraad staatslieden.

 

 

 

De kinderraad
Met de kinderraad geven we de kinderen een gezicht en een stem in de wijk en stimuleren we hen een bijdrage te leveren aan een positief wijkklimaat. De kinderen leren vaardigheden die bijdragen aan actief en democratisch burgerschap.

 

Kinderen weten wat ze willen
Je merkt goed dat de kinderen hebben nagedacht over wat ze de wijk te bieden hebben.  Al voor de zoveelste keer sta ik ervan te kijken hoe mondig de kinderen zijn en hoe snel het proces op gang komt. Ik vraag de kinderen wat zij belangrijk vinden in hun buurt. Om de beurt  doen de kinderen een korte presentatie voor elkaar en vertellen welk thema zij belangrijk vinden. Ondertussen worden alle onderwerpen opgeschreven op het bord.

 

Ideeën voor de wijk

Er komt een lijst uit van wel 20 onderwerpen. Hoe gaan we hier uitkomen denk ik.. Maar alles gaat vanzelf! We verdelen de onderwerpen in drie thema’s: veiligheid, activiteiten in de wijk en de rechten van een kind. De volgende vergadering nodigt de kinderraad mensen uit die meer weten over deze onderwerpen. Dit zijn een buurtbewoner, sociaal makelaars, het buurtteam, de wijkraad de veiligheidsmanager Noordoost en de ouderraad van de scholen. Alle genodigden helpen mee om met de kinderen te brainstormen over de onderwerpen en al snel komen er geweldige ideeën uit voor acties in de buurt staatslieden. De komende periode wordt er hard gewerkt om de acties het liefst in mei of juni waar te kunnen maken.

 

Pesten
Drie kinderen willen een filmpje maken tegen pesten omdat ze hier last van hebben op school en in de wijk. Het filmpje zal met een verborgen camera worden opgenomen. De kinderen willen het pesten naspelen/in scène zetten om zo te kijken hoe de kinderen hier op reageren in de buurt. Met dit filmpje willen ze duidelijk maken hoe belangrijk het is dat er iets gedaan moet worden tegen pesten.

 

Natuur ouderen en activiteiten
Zeven kinderen willen de buurt mooier maken, iets voor ouderen doen. En een leuke activiteit voor kinderen in het buurtcentrum organiseren. Samen met de senioren uit het wooncomplex op de Nolenslaan organiseren zij een activiteit zaadjes planten in buurtcentrum de Leeuw. De ouderen nemen de potjes met geplante zaadjes mee naar huis om ze te verzorgen. Als ze groot genoeg zijn willen de kinderen de plantjes in een buurtmoestuin gaan zetten. Deze moestuin wordt gebruikt en verzorgt door de ouderen en de kinderen. Ook gaan de  kinderen de bloembakken in de buurt ook opnieuw vullen met gezellige plantjes.

 

Onveilige verkeerssituatie
Twee kinderen vinden de oversteek op het kruispunt bij de Troelstalaan onveilig en willen daar iets aan doen. Ze denken aan klaar-overs. Ook hebben ze last van de auto’s die geparkeerd staan langs hun scholen op de Nolenslaan.

Om iets aan een verkeerssituatie te veranderen kost vaak extra veel moeite en tijd. De kinderen krijgen te maken met regels en geldzaken waar men geen weet van heeft. Dit is vaak leerzaam maar brengt soms ook teleurstelling. Op dit moment zijn hun eigen twee scholen zijn bezig met het behalen van het UVL Utrecht veiligheidslabel. De kinderen gaan hun best doen om een samenwerking te creëren  met andere partijen met dezelfde belangen.

 

Organisatiekracht
De kinderen zullen alles zelf gaan organiseren met behulp van buurtbewoners en andere organisaties die mee willen helpen. In mei zullen de kinderen hun plan presenteren in het stadhuis voor de burgemeester in de raadzaal. En het wordt ook nog uitgezonden op RTV Utrecht. Geweldig toch!

 

Sociale makelkracht
Voor mij betekent de kinderraad veel meer dan alleen iets opzetten in de wijk. De kinderen leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaars mening. Ze leren zich verdiepen in de behoefte van hun buurtbewoners en hoe je voor je mening op moet komen. Maar ook samenwerken en organiseren. Het leert ze dat waar je je voor inzet werkelijkheid kan worden. Ook maken ze kennis met andere organisaties in de wijk. Wie nemen de belangrijke beslissingen? Je voelt hoe fijn het is om te kinderen te laten ervaren dat hun stem ook telt in deze maatschappij. Dat geeft ze zelfvertrouwen. En als ik daar bij een kind een kleine bijdrage aan kan leveren geeft mij dit grote voldoening.